Казка
про те, як на землі виникли числа.
А чи знаєте ви, що колись дуже
давно, мільйони років до нашої ери, коли на Землі ще жили динозаври, а мавпи ще
не повністю перетворилися на людей, вже існувала математика? Звичайно,
математики як науки ще не було, але без лічби вижити прадавнім людям було б
просто неможливо.
Протягом
багатьох років навчання у школі на уроках математики будемо неодноразово
повторювати таке висловлення – «Математика виникла з потреб життя людини».
Спробуємо це довести.
Найголовніша
потреба людини в житті – це саме існування людини. А, як ви розумієте, без їжі
людина не може існувати. Отже, математика виникла тому, що людям хотілося їсти.
Уявімо собі таку ситуацію. Чоловіки первісного племені збираються на полювання.
Треба знайти і
вбити мамонта, щоб було що їсти всьому племені на обід. У розвідку посилають
одного представника племені, у якого найгостріший слух і очі бачать найкраще.
Решта чекає у засідці. Піднімається розвідник на невеличку гірку і бачить у
долині одного мамонта. Як розвідник може
показати своїм друзям, що мамонт один? Попереджаю, кричати не можна, бо мамонт
зреагує на крик і тоді вже невідомо, хто стане чиїм обідом. Пальці у первісних
людей ще нерозвинені, отже показати один палець розвідник просто не може. То як
бути? Ваші пропозиції… А чому саме вгору? Подумайте,що на світі завжди тільки в
одному екземплярі. Причому воно було одне і мільйон років до нашої ери, одне
воно і нині. (Сонце). Отже, робимо висновок, що розвідник піднімаючи руку,
показував на небо, де вдень люди бачили одне Сонце, а вночі – один Місяць.
А якщо мамонтів
було два? Як показати членам племені, що причаїлися внизу під горою, що
мамонтів два? (Учні пропонують підняти дві руки) Я погоджуюся з вами але думаю,
що розвідник не просто піднімав руки вгору, а виконував руками рухи, схожі на
рухи крил. Бо в епоху динозаврів жили літаючі ящери, у яких було два крила.
Може хто знає як вони називалися? (Учні називають хижаків про яких дивилися
фільми, мультфільми, читали книжки.)
Продовжимо
міркування: а якщо мамонтів було три? Як ви вважаєте, що на Землі є і було в
такій кількості? (Учні починають фантазувати і доходять висновку, що таких
речей не існувало) Правильно! Ви зробили
перше велике математичне відкриття! Щоб зрозуміти суть, спочатку пригадайте
казки, які ви читали або чули. Я буду починати фразу, а ви закінчуйте:
1. Жили казкові
герої в …десятому царстві, в …десяті державі;
2. І було у царя
… сини;
3.
Виконаю твої …. Бажання;
4.
Було у Змія Горинича … голови.
Вас ніколи не дивувало,що різних
казках різних народів світу йдеться про одну й ту саму кількість дітей у
правителів, голів у всяких потвор, бажань що виконувалися Доброю силою. Навіть
у нас Бог триєдиний. А все чому? Тому що довгий час число три вважалося
граничним числом. Тобто люди рахували так: один, два, багато. І все, що було
більше ніж два, мало назву – три. Якщо ви знаєте, як звучить число три іншими
мовами проговоріть його і побачите, що всі слова навіть мають схоже звучання.
Перед тим, як
перейти до числа чотири, поговоримо про математичні дії. Назвіть їх.
(Додавання, множення, ділення, віднімання) Як ви вважаєте, яка з цих дій
виникла першою? ( Учні називають додавання, але довести свою версію не можуть)
Спробую вас підвести до думки,що… А втім, знову пригадаємо фразу: «Математика виникла з потреб життя людини».
Повернемося до мисливців. Полювання було вдалим, мамонта вбили, принесли до
вогнища, підсмажили… Залишилось з’їсти. Людей у племені багато, треба
нагодувати всіх. Що треба зробити з підсмаженим мамонтом? (Розділити). Отже,
яка дія виникла першою? Правильно – ділення! І якщо ви подумки перенесетися з
доісторичних часів до Давнього Єгипту, Риму або Вавилона, тобто до місць, що
вважаються осередками виникнення цивілізації, пригадаєте, що люди завжди
селилися вздовж річок, які розливалися навесні і знищували межі господарських
ділянок, то ще раз доведете самі собі, що дія ділення і тут була головною. Бо
після повернення річки в своє русло землю знову треба було … ділити.
Не можна
обминути увагою і інші не менш цікаві числа. Вивчаючи математику ми з вами
дізнаємося багато нового та корисного. Будемо складати математичні казки, грати
в математичні ігри, шукати математику навколо нас. А головне – запам’ятайте:
Математика цікава і зовсім не важка наука для тих, хто хоче її знати!
використано матеріали журналу "Математика"
Немає коментарів:
Дописати коментар